Projektová činnosť pracovníkov katedry žurnalistiky a nových médií
Druh projektu: APVV, VEGA, KEGA
Grant: Agentúra na podporu výskumu a vývoja, Vedecká grantová agentúra a Kultúrna a edukačná grantová agentúra.
Typ: Dotácia zo ŠR – MŠ SR
* APVV-20-0414 Digitálna zbierka slovenskej prózy
Zodpovedný riešiteľ: Marek Debnár
Riešitelia: Andrej Gogor – Jarmila Maximová – Dušan Teplan – Luboš Török
Doba riešenia: 7/2021 – 6/2025
Projekt je zameraný na aplikovaný interdisciplinárny výskum v digitálnych humanitných vedách. Výstupom projektu je vytvorenie online dostupnej a kompletne anotovanej fulltextovej digitálnej zbierky slovenskej prózy. Zbierka bude spracovaná a anotovaná podľa európskych štandardov tak, aby na ňu bolo možné aplikovať pokročilé metódy počítačového spracovania literárnych textov označované súhrnne pojmom "dištančné čítanie". Realizácia projektu výrazne prispeje k rozvoju digitálnych a humanitných vied a dištančného čítania na Slovensku.
Stránka projektu: www.cdhv.dispro.ff.ukf.sk
* VEGA 1/0650/22 Masmediálne komunikáty v digitálnej a printovej forme a ich komprehenzia u rôznych cieľových skupín
Zodpovedný riešiteľ: Katarína Fichnová
Riešitelia z KŽNM: Lucia Kučerová
Doba riešenia: 2022 – 2024
Cieľom je prebádať rozdiely v percepcii, porozumení a tvorivej produkcii printového a digitálneho mediálneho textu vo vekových kohortách (adolescenti a dospelí) z rôznych mediálnych prostredí. Použijeme modifikované aj vlastné autorské metódy.
* KEGA 041UKF-4/2021 Digitálni influenceri – edukačné roviny rozvoja kritického myslenia a angažovanosti generácie Z
Zodpovedný riešiteľ: Peter Mikuláš
Riešitelia z KŽNM: Lucia Kučerová
Doba riešenia: 2021 – 2023
Projekt rieši problematiku porozumenia a aplikácie konceptu digitálnych ovplyvňovateľov (niekedy označovaných ako influenceri, youtuberi, vlogeri,blogeri, instagrameri) reflektovanú vo vysokoškolskom štúdiu. Hlavným motívom projektového spracovania tejto problematiky je výrazný nepomer medzi súčasnými transformáciami sociálnej komunikácie generácie Z a ich nedostatočnou odbornou reflexiou.
* APVV-18-0257 Inkubátor multimediálnej digitálnej produkcie – recipročný transfer vedy, umenia a kreatívnych priemyslov
Zodpovedný riešiteľ: Lucia Spálová
Riešitelia: Peter Cyprich – Katarína Fichnová – Martin Hetényi – Juraj Malíček – Dagmar Inštitorisová – Dana Hodinková – Eva Kapsová – Tomáš Koprda – Mária Košková – Patrik Lenghart – Peter Mikuláš – Jozef Peniak – Oľga Púchovská – Veronika Szabóová – Edita Štrbová – Györgyi Janková – Erika Moravčíková
Doba riešenia: 7/2019 – 12/2022
Cieľom projektu je vytvorenie "Inkubátora multimediálnej digitálnej produkcie", ktorý umožní študentom a absolventom pracujúcim v hospodárskej oblasti kreatívneho priemyslu navrhovať, produkovať a zároveň výskumne verifikovať efektivitu a dopad vytvorených multimediálnych produktov na princípe coworkingu. V rámci projektu jeho riešitelia rozvíjali medzinárodnú spoluprácu s vedeckými inštitúciami v oblasti vizuálnych štúdií, transferovali odborné poznatky a vytvárali originálne štandardizované metodologické postupy na meranie dopadu digitálnych komunikátov.
* VEGA 1/0139/19 Novodobé migrácie vo verejnej mienke, politickej diskusii a mediálnej praxi
Zodpovedný riešiteľ: Silvia Letavajová
Riešitelia: Svetozár Krno – Jaroslav Čukan – Andrea Chlebcová Hečková – Zuzana Mészárosová-Lampl – Jana Hučková – Miriam Bošelová – Viktor Ďurakov – Lucia Kučerová
Doba riešenia: 1/2019 – 12/2021
Cieľom projektu bolo zistiť, akým spôsobom je novodobá migrácia komunikovaná vo verejnom, mediálnom a politickom diskurze, odhaliť základné modely a princípy tvorby a zmeny postojov a správania sa vo vzťahu k tejto téme, naznačiť ich budúci vývoj a formulovať odporúčania pre prax. Výsledky výskumu prispejú k osvetleniu niektorých z konzekvencií vyplývajúcich zo súčasnej migračnej situácie.
* KEGA 029UKF-4/2019 Rozvíjanie mediálnej a jazykovej kompetencie v medziodborovom štúdiu hospodárskej nemčiny a žurnalistiky - tvorba audio- a video-podcastov
Zodpovedný riešiteľ: Oľga Wrede
Riešitelia: Viera Chebenová - Daša Nováčiková - Marcela Antošová - Katrin Litschko
Doba riešenia: 1/2019 - 12/2021
Projekt vychádza tak z reálnych potrieb edukačnej a profesijnej praxe, ako aj potrieb nového medziodborového bakalárskeho študijného programu nemčina v hospodárskej praxi – žurnalistika, realizovaného na FF UKF v Nitre od akademického roka 2017/2018. Projekt je orientovaný interdisciplinárne, pretože sa na jeho riešení podieľajú odborníci pôsobiaci v oblasti jazykového vzdelávania, žurnalistiky a hospodárskej sféry. Predmetom predkladaného projektu je implementácia nových technológií do vzdelávania, konkrétne využitie podcastov ako zdroja informácií a učebného média, a taktiež samotná tvorba audio a video-podcastov v uvedenom študijnom odbore.
* APVV 17-0158 Perspektívy vývoja súčasnej religiozity na Slovensku
Zodpovedný riešiteľ: Peter Kondrla
Riešitelia: Ľubomír Hlad - Miroslav Lyko - Andrea Blaščíková - Andrea Lesková - Roman Králik - Martina Pavlíková - Michal Valčo - Eva Ďurková- Pavle Kocev
Doba riešenia: 1/2018 – 12/2020
Projekt sa prioritne orientuje na alternatívne hnutia, ktoré vychádzajú zo spirituálnej skúsenosti. Vymedzuje rozdielnosť chápania zážitku v oficiálnych a alternatívnych cirkvách. Pomocou sociologického výskumu určuje štruktúru a početnosť alternatívnych hnutí, ako aj ich vplyv na spiritualitu oficiálnych cirkví a stanovuje mieru prítomnosti tzv. implicitnej religiozity v spoločnosti. Na základe výsledkov skúmania definuje potenciálne riziká, ale aj výzvy, ktoré tieto nové trendy prinášajú.
* VEGA 1/0216/15 Celebrity v sociálnej reklame a ich preferencia u adolescentov
Zodpovedný riešiteľ: Eva Fandelová
Spoluriešitelia z UKF: Zuzana Bačíková – Ivana Bulanda – Milan Džupina – Dana Hodinková –Györgyi Janková – Tomáš Koprda – Andrea Lesková – Peter Mikuláš – Jitka Rožňová – Lucia Spálová – Edita Štrbová
Spoluriešitelia mimo UKF: Magdaléna Kačániová – Jana Vernarcová – Blandína Šramová
Názov inštitúcie, ktorá podporu poskytla: MŠVVaŠ SR – SAV
Doba riešenia: 1/2015 – 12/2017
Vedecký projekt bol zameraný na problematiku sociálnej zodpovednosti v reklame a jej pôsobenie prostredníctvom modelov na adolescentov. Zaoberal sa špecifickým typom modelov – celebritami a ich pôsobením v reklame orientovanej na sociálnu oblasť.
* KEGA 035UKF-4/2015 Socializačné a edukačné funkcie marketingového komunikátu ako odrazu mediálnej kultúry – bol vyhodnotený ako excelentný
Zodpovedný riešiteľ: Györgyi Janková
Spoluriešitelia z UKF: Zuzana Bačíková – Milan Džupina – Katarína Fichnová – Zdenko Mago – Jitka Rožňová – Janka Satková – Edita Štrbová – Ivana Viteková
Spoluriešitelia mimo UKF: -
Doba riešenia: 3/2015 – 12/2016
Projekt sa orientuje na analýzu pozitívnych a negatívnych aspektov vplyvu a dopadu médií na recipientov, hľadá možnosti vplyvu digitálnych médií na deti z edukačného hľadiska, vymedzuje rolu učiteľov, rodičov a akademikov pri podnecovaní rozvoja samostatnosti, vnímania, fantázie, myslenia a sociálnych zručností a vymedzuje ideál edukácie adverfaktmi v zmysle návratu ku kalokagatii.
* VEGA 1/0360/14 Osnovné tematické algoritmy v slovesnom umení (s intersemiotickými a interdisciplinárnymi presahmi)
Zodpovedný riešiteľ: Mariana Čechová
Riešitelia: Marcela Antošová - Mária Hricková - Michaela Malíčková - Peter Oravec - Eva Pariláková - Ľubomír Plesník - Zoltán Rédey - Peter Zlatoš - Petra Baďová – Martin Boszorád
Doba riešenia: 1/2014 - 12/2016
Literárnoteoretický projekt s výraznými intersemiotickými a interdisciplinárnymi presahmi sa na koncepčno-metodologickej platforme recepčnej poetiky, pragmatickej estetiky a existenciálnej semiotiky (Miko, Plesník, Tarasti) zameria na výskum osnovných (archetypálnych alebo všeobecnejšie platných) tematických algoritmov slovesného obrazu sveta.
* VEGA 1/0697/08: Slovenská literárna kritika 50. a 60. rokov dvadsiateho storočia v súradniciach spoločenského vývinu
Zodpovedný riešiteľ: Igor Hochel
Spoluriešitelia z UKF: Dušan Teplan – Eva Tučná – Vlasta Hochelová – Marcela Antošová – Jozef Brunclík – Irena Trgiňová
Doba riešenia: 1/2008 – 12/2010
Ambíciou je prispieť k poznávaniu povojnových dejín slovenskej literárnej kritiky. Umelecká kritika, rovnako ako sama literatúra, sa v 2. polovici 20. storočia nevyvíjala v demokratických podmienkach názorovej plurality, ale v podmienkach totality. Raz napomáhala rozvoju umeleckej spisby, plnila si svoju axiologickú funkciu, inokedy sa tá jej súčasť, ktorá vychádzala z marxisticko-leninskej teórie poznania a triedneho boja, uplatňovala pri hodnotení literárnych diel.
* VEGA 1/7385/20: Interpretačné profily súčasných slovenských spisovateľov pre deti a mládež
Zodpovedný riešiteľ: Eva Tučná
Spoluriešitelia z UKF: Žilková, M. – Nemcová, J. – Liba, P. – Preložníková, S. – Magalová, G. – Vitézová, E.
Spoluriešitelia mimo UKF: O. Sliacky – Z. Stanislavová – B. Šimonová – Ľ. Kováčik
Doba riešenia: 1/2000 – 12/2002
Výber témy pre výskumný projekt je determinovaný aktuálnou požiadavkou v globálnej podobe identifikovať hodnotovo-umeleckú profiláciu tvorivej orientácie slovenských spisovateľov pre deti a mládež v novšom literárnovývinovom období. Tematické vymedzenie výskumu je motivované deficitom podobnej formy spracovania témy v súčasnom literárnovednom poznaní.